PERISTILAHAN
BAHASA
Pertama : Perkataan ‘Umran. عمران
Perkataan ini telah digunakan
oleh Ibn Khaldun dalam al-Muqaddimah ( المقدمة )abad
14M
Perkataan ‘Umran berdasarkan
kepada Firman Allah s.w.t.
Terjemahan: Dia lah Yang
menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu memakmurkannya.( إستعمركم ) (Surah Hud:61).
Kedua : Perkataan “Hadarah” ( حضارة )
juga digunakan oleh Ibn Khaldun sebagai seerti
dengan perkataan Umran.
Hadarah bererti tinggal menetap
dalam sesebuah wilayah, daerah atau bahagian ibu kota dan bandar.
Ketiga: Perkataan “Madaniyyah” ( مدانية )
Muhammad Firid Wajdi telah dalam
bukunya al-Madaniyyah Wal-Islam" (Tamadun dan Islam) dalam tahun l899.
Syekh Muhammad Abduh dalam
bukunya Al-Islam Wa-an-nasraniyyah Ma'al-'ilm Wa al-Madaniyyah ( الاسلام و النصرانية مع العلم و المدانية ) dalam tahun 1901.
Muhammad Abduh menggunakan
perkataan ini dalam Tafsir al-Manar. تفسير المنار
Keempat : Perkataan “Tamadun”
Yang berakarkan perkataan
Madaniyyah.
penulis Arab, Jurji Zaidan dalam
bukunya yang berjudul Tarikh at-Tamaddun al-Islam (The History of Islamic
Civilization).
ISTILAH
Dr. Muhammad Baki: Tamadun ialah
segala usaha dan daya cipta yang membayangkan secara khusus daripada manusia
dengan menggunakan akal, perasaan dan tingkah laku.
Syed Muhammad Naqiub al-Attas :
Tamadun ialah keadaan kehidupan insan yang bermasyarakat yang telah mencapai
taraf kehalusan tatasusila dan kebudayaan yang luhur bagi masyarakatnya.
Abu Bakar Hamzah : Tamadun ialah
sesuatu yang lahir dan kembang bersama-sama dengan kehidupan manusia dan
perkembangan- perkembangan yang lahir daripadanya, sama ada sesuatu yang berupa
niskala (abstrak) mahupun yang berupa sekala (material).
KONSEP TAMADUN ISLAM
Tamadun Islam itu merupakan suatu
tamadun yang telah diadun dalam bentuk antara bangsa.
Sifatnya terbukti di dalam
berbagai-bagai bidang kemajuan, terutama sekali dalam bidang kesenian, dan ini
termasuk juga senibina.
Berbagai-bagai bentuk hasil
kesenian dan senibina adalah lahir daripada Tamadun Islam.
Adunan ini berpandukan kitab
perundangan Islam, iaitu al-Quran dan al-Hadis
Ia adalah tamadun yang baru,
melambangkan keperibadian Islam yang terus berkembang untuk memberi sumbangan
terhadap kehidupan manusia keseluruhannya.
HUBUNGAN KEBUDAYAAN DENGAN TAMADUN
Kebudayaan:
Kebudayaan diertikan sebagai cara
hidup.
Kebudayaan Islam bererti cara
hidup Islam.
Kebudayaan Barat adalah cara
hidup orang Barat.
Kebudayaan Islam adalah cara
hidup Islam mengikut apa yang terdapat di dalam al-Quran dan al-Hadis Nabi
s.a.w.
Tamadun:
Kemajuan dan pencapaian hidup
manusia mempunyai perkaitan dengan jasmani seperti pertanian, perkilangan,
perlombongan dan perindustrian
Sistem yang dapat mengatur
aktiviti masyarakat ke arah mewujudkan keamanan, keadilan, serta kebenaran yang
dapat menegakkan disiplin dalam masyarakat seperti peraturan-peraturan
pentadbiran, perundangan, harta benda, dan hal-hal keluarga.
Kemajuan hidup juga merupakan
kebahagiaan yang berkekalan dengan mengetahui hakikat diri dan alam sekitar,
perpindahan ke alam barzakh. Ini adalah juga bersangkutan dengan pegangan dan
kepercayaan dalam kewajipan yang telah digariskan oleh Syariat Islam.
KELAHIRAN TAMADUN ISLAM
Tamadun Islam lahir di Makkah
pada tahun 610M, serentak dengan kelahiran agama Islam dan perlantikan Nabi
Muhammad s.a.w sebagai Rasul Allah.
Nabi Muhammad s.a.w berpindah ke
Madinah pada tahun 623M, di sana tertubuhnya sebuah Kerajaan Islam yang
dipimpin oleh baginda.
Kerajaan Islam inilah yang telah
menjadi pendorong dan sebab berkembangnya Tamadun Islam
Tamadun Parsi, Tamadun India, Tamadun
Yunani, Tamadun Mesir dan Tamadun Romawi banyak mempengaruhi Tamadun Islam yang
baru lahir.
Konsep Tamadun Barat
Kebudayaan Barat adalah cara
hidup Barat yang tidak tunduk kepada peraturan-peraturan tertentu
Orang Barat menganut agama
Kristian tetapi kitab Injil dalam bentuknya yang asli dan murni sudah tidak
lagi
Hal-hal agama yang berbentuk
dasar pun terdapat perubahan-perubahan
Edward Burnett Taylor telah
memasukkan "kepercayaan" sebagai teras agama adalah sebagai satu
daripada ciri-ciri kebudayaan
Berbeza dengan kebudayaan Islam
yang dibentuk oleh agama yang lahirnya kebudayaan adalah hasil daripada agama itu sendiri.
Nilai-Nilai Universal Dalam Tamadun
Wujudnya persamaan antara Tamadun
Islam dengan tamadun dunia yang lain.
Tamadun Islam turut mengandungi
beberapa ciri yang terdapat pada tamadun-tamadun lain
Tamadun Islam tetap mementingkan
beberapa ciri yang bersifat material tersebut namun diseimbangkan dengan ciri
khusus yang menekankan aspek ruhaniah.
Tamadun Islam menekankan aspek
urbanisasi, revolusi pertanian, pembentukan sistem pemerintahan dan
pentadbiran, perkembangan perdagangan dan sebagainya.
Demikian juga tamadun dunia lain
seperti Tamadun Lembah Indus, Tamadun Hwang Ho, Tamadun Mesir, Tamadun Greek,
Tamadun Rom dan sebagainya.
Kewujudan tamadun-tamadun ini
sangat bergantung kepada kebolehan bangsa pembentuk tamadun tersebut. Keboleh
bangsa Arab adalah berpegang keapda al Quran.
Ciri-ciri universal dalam tamadun
Amalan beragama, pembandaran,
pengkhususan pekerjaan, inovasi teknologi dan penulisan.
Edward L. Farmer berpendapat ciri-ciri tamadun iaitu revolusi pertanian, penempatan kekal,
stratifikasi sosial, amalan beragama, urbanisasi, pengkhususan pekerjaan,
inovasi teknologi dan pengenalan sistem tulisan.
M.A.J. Beg berpendapat ciri-ciri
tamadun ialah adanya
Penyebaran teknologi pertanian
Penternakan yang mengubah tradisi
kehidupan nomad
Revolusi dalam perbandaran yang
menekankan aspek kemunculan bandar dan negeri,
Stratifikasi sosial,
Kewujudan sistem pengairan,
Teknologi tembaga dan besi
Sistem penulisan.
Ciri-ciri universal dalam tamadun
Kehidupan bandar (Ibn Khaldun)
Jurzi Zaydan mengatakan memberi
perhatian kepada iaitu pemerintahan Islam termasuklah sistem pentadbirannya,
bandar-bandar Islam, stratifikasi sosial, perkembangan ilmu sains dan
pendidikan, bangunan-bangunan yang mempunyai ciri Islam dan kesenian Islam
Pembangunan dan pertumbuhan
bandar telah diterima oleh kebanyakan sarjana sebagai ramuan utama dalam
melihat kelahiran Tamadun Islam.
Bandar-bandar Islam ini telah
berjaya mengembangkan Islam dan ada ikatan dengan ekonomi
Interaksi Antara Tamadun
Positif: Islam, Yahudi, Kristian
Interaksi antara Tamadun Islam,
Yahudi dan Kristian semasa zaman kemunculan Islam di Tanah Arab telah memberi
beberapa kesan positif.
Dalam Perlembagaan Madinah
(Sahifah Madinah) yang digubal oleh Nabi Muhammad (saw), di Madinah hak-hak
orang Kristian dan Yahudi serta penganut-penganut agama lain telah diberi
perlindungan.
Di Andalusia (Sepanyol), muncul
ramai penulis dan ahli intelektual daripada kalangan individu-individu Yahudi
dan Kristian.
Positif: India, Cina
Interaksi antara Tamadun India
dengan Tamadun China telah memberi kesan positif kepada kedua-dua tamadun.
Agama Buddha disebarkan ke Negara
China melalui interaksi ini.
Terdapat kemahiran teknologi
membuat gula daripada tebu dari India telah diperkembangkan kepada orang-orang
China.
Astronomi India turut
diperkembangkan di Negara China oleh ahli-ahli astronomi India.
Interaksi Antara Tamadun
Positif: Islam, China
Interaksi Tamadun Islam dengan
China yang turut memperlihatkan kesan positif melalui perdagangan.
Pedagang-pedagang Arab dan Parsi memainkan peranan penting dalam interaksi ini
Berlaku perkahwinan campur antara
pedagang-pedagang ini dengan wanita-wanita tempatan.
hasil daripada interaksi ini
wujud penyebaran agama Islam di Negara China yang akhirnya mewujudkan komuniti
Islam tempatan Cina.
Interaksi Antara Tamadun
Positif: Islam, Melayu
Hubungan antara Tamadun Islam
dengan Tamadun Melayu telah meninggalkan kesan yang amat ketara melalui
perdagangan.
Kesan positif yang penting
tersebarnya agama Islam di Kepulauan Melayu serta munculnya kerajaan-kerajaan
Islam tempatan di Pasai, Melaka, Acheh, Johor-Riau, Brunei, Pattani, Sulu,
Banten, Demak, Tuban, Mataram dan lain-lain lagi.
Tamadun Islam telah mengubah
pandangan hidup orang-orang Melayu.
Ia juga turut membawa tulisan
Jawi yang berperanan penting dalam perkembangan ilmu pengetahuan di Kepulauan
Melayu.
Pengaruhnya dari segi
perundangan, kesusasteraan, kesenian, kebendaan seperti pakaian, makanan dan
istilah-istilah Arab yang digunakan dalam bahasa Melayu.
Positif: China, Melayu
Interaksi antara Tamadun China
dengan Tamadun Melayu melahirkan kesan positif dala kemahiran dan teknologi
serta kebendaan.
Tamadun China membawa teknologi
membuat gula daripada tebu ke Kepulauan Melayu, perusahaan sutera, membuat
tembikar serta pertukangan logam.
Interaksi antara Tamadun China
dengan Tamadun Melayu berlaku melalui dua cara, iaitu secara aman dan secara
konflik peperangan. Interaksi secara aman berlaku melalui aktiviti perdagangan,
emigrasi dan hubungan diplomatik, contohnya kemuncak hubungan diplomatik Negara
China dengan Kepulauan Melayu ialah zaman Kesultanan Melaka.
Positif: China, Jepun
Sumbangan yang penting ialah dari
segi agama dan tulisan.
Agama Buddha dari Negara China
telah dikembangkan dalam Tamadun Jepun.
Ajaran-ajaran Buddha ini telah
diasimilasikan dengan agama asal orang Jepun, iaitu agama Shinto.
Kuil-kuil Buddha telah didirikan
di Jepun. Agama Buddha telah mencapai zaman kemuncak semasa zaman Nara dan
Heian.
Di samping agama, tulisan adalah
satu lagi kesan penting yang dibawa oleh Tamadun China ke Jepun.
Tulisan Cina telah menjadi asas
kepada pembentukan tulisan Jepun
Tamadun China turut meninggalkan
pengaruhnya ke atas upacara-upacara tertentu di Jepun seperti upacara minum the
Ajaran falsafah Konfusianisme
dari China turut diasimilasikan dalam Tamadun Jepun.
Ajaran Konfusianisme yang memberi
penekanan kepada institusi keluarga telah memantapkan lagi institusi keluarga
Jepun.
Interaksi antara Tamadun China
dengan Jepun telah berlaku secara aman dan asimilasi Tamadun China dalam
Tamadun Jepun telahm emperkukuhkan identiti Tamadun Jepun.
Negatif:
Yahudi, Kristian, Islam
Di Eropah misalnya hubungan
antara orang-orang Kristian dengan Yahudi telah mengalami kemerosotan sejak
awal lagi.
Kesan daripada hubungan yang
tidak baik ini menyebabkan berlakunya pembunuhan orang Yahudi secara
beramai-ramai pada abad ke-9 dan ke-18 Masihi.
Perkara ini berlaku akibat
daripada faktor-faktor perbezaan agama, ketidakseimbangan ekonomi dan sosial.
Islam dengan Kristian dalam Zaman
Pertengahan di Eropah.
Pemerintah-pemerintah Kristian di
Eropah telah bertindak melancarkan beberapa siri peperangan ke atas orang-orang
Islam yang dikenali sebagai Perang Salib.
Peperangan tersebut telah
mengorbankan ramai penganut Islam dan Yahudi.
Peperangan ini turut di-cetuskan
oleh faktor-faktor perbezaan agama, ekonomi dan politik.
Negatif: India, Islam
Di India juga penganut Islam
dengan Hindu sentiasa berada dalam keadaan tegang.
Terdapat peristiwa-peristiwa yang
mana orang-orang Islam dibunuh dan masjid-masjid dimusnahkan oleh raja-raja
India yang beragama Hindu.
Keadaan yang sama juga berlaku
kepada penganut-penganut agama Hindu dan kuil-kuil Hindu yang dimusnahkan oleh
pemerintah-pemerintah Islam.
Interaksi Antara Tamadun
Raja-raja Islam dalam Kesultanan
Delhi telah mengharamkan pembinaan kuil-kuil dan mengharamkan beberapa upacara
keagamaan Hindu.
Aurangzeb merupakan raja Moghul
yang bertindak keras terhadap penganut-penganut Hindu. Baginda telah
mengharamkan pembinaan kuil-kuil yang baru, mengharamkan upacara mandi suci di
Sungai Jamuna, mengharamkan upacara sati dan lain-lain lagi.
Negatif: India, China
Tamadun India dengan Tamadun
China juga kita dapat melihat wujudnya konflik terutama semasa agama Buddha
mula diperkenalkan ke dalam masyarakat Cina pada zaman pemerintahan Dinasti Han
Timur.
Kemasukan agama tersebut telah
mendapat tentangan cendekiawan Konfusianisme yang amat berpengaruh dalam
pentadbiran Dinasti Han.
Sami-sami Buddha telah dikurung
dan kuil-kuil Buddha dimusnahkan untuk menghalang perkembangan agama tersebut.
Negatif: Islam, China
Kesan negatif turut berlaku dalam
hubungan antara Tamadun Islam dengan Tamadun China pada tahun 751 Masihi, tentera Islam di bawah
pimpinan Ziyad bin Salih telah mengalahkan angkatan perang China yang dipimpin
oleh Kao Hsien-chih sedangkan pada masa tersebut kerajaan Islam Abbasiah
mempunyai hubungan diplomatik dengan kerajaan Tang di Negara China.
Permusuhan antara orang Islam
dengan orang China juga dicetuskan oleh rasa tidak puas hati terhadap
pencapaian ekonomi pihak yang bertentangan.
Pada abad ke-8 Masihi penduduk
Han di tenggara Negara China telah bermusuh dengan orang Islam kerana iri hati
kemewahan yang dinikmati oleh orang Islam dalam aktiviti perdagangan, pada 876M
berlaku pemberontakan di Canton
menyebabkan lebih kurang 120,000 terbunuh.
************************
Abd Aziz bin Harjin
Pensyarah Tamadun Islam
Universiti Teknologi MARA Perlis
02600 Arau, Perlis, MALAYSIA
Tel: 013-400-6206, 011-1070-4212, 04-988-2701
Email: abdazizharjin@perlis.uitm.edu.my
URL: abdazizharjin.blogspot.com
No comments:
Post a Comment